Міжнародний аспект фестивальної діяльності. Підсумки круглого столу
11.06.2018
10 червня в рамках VI Міжнародного музичного фестивалю O-Fest за підтримки міністерства культури України та Департаменту культури КМДА відбувся круглий стіл «Фестивальний рух як засіб міжнародної співпраці». До організації заходу долучилась і команда НСТДУ.
Про те, що саме міжнародні фестивалі є одним з найкращих шляхів євроінтеграції та зміцнення позитивного іміджу України в світі, сьогодні говорять майже чи не в кожному театральному (і не тільки) колективі. Це можуть бути як мистецькі форуми, що проводяться в Україні, так і ті, в яких беруть участь українські митці за кордоном. Перемога на культурному полі – це й політична перемога також.
Власне, саме тому до участі у круглому столі було запрошено чимало представників влади та державних установ. Участь у заході взяли: Голова Комітету Верховної Ради України з питань культури і духовності Микола Княжицький, Голова підкомітету Верховної Ради України з питань видатків державного бюджету Олександр Горбунов, начальник відділу театрального мистецтва Міністерства культури України Олена Воронько, голова комісії з питань культури, туризму та інформаційної політики Київської міської ради Вікторія Муха, перший заступник директора Департаменту культури КМДА Сергій Анжияк, начальник управління публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України Анатолій Соловей.
Микола Княжицький у своїй промові зупинився на прикладі продуктивної співпраці країн Карпатського регіону, результатом якої стало проведення фестивалю «Карпатський простір», а Олександр Горбунов, який є ініціатором проведення фестивалю «Кропивницький», відзчив позитивне значення цього заходу для культурного розвитку регіону. За його словами, це був поштовх, який спричинив неабиякі зрушення у свідомості мешканців регіону. Анатолій Соловей перерахував чимало досягненнь культурної дипломатії, в тому числі оголосив про започаткування МЗС України експертної дипломатії – відтепер українські експерти будуть отримувати державну підтримку, представляючи країну за кордоном на престижних конкурсах, фестивалях, преміях.
Надзвичайний та Повноважний посол Угорщини в Україні Ерно Кешкень відзначив підвищення художнього рівня українських фестивалів за останні роки та високо оцінив значення культурної співпраці для обох країн. Варто відзначити, що в межах програми «Креативна Європа» успішно реалізовано українсько-угорсько-французький проект «Поліфонія» зі створення фольклорної мапи цих країн.
Неабияку зацікавленісь і чи не найдовше обговорення викликала доповідь виконавчого директора Українського культурного фонду Юлії Федів. «Український культурний фонд працює», – так розпочала свою промову Юлія. Отримати грант на мистецький захід, в тому числі і на проведення фестивалю, не складно. Головне – переконати експертів у тому, що задумане буде реалізоване і що його реалізація матиме позитивні наслідки. Цьогорічний бюджет УКФ складає 156 166 000 грн. Крім УФК та програми «Креативна Європа», Юлія назвала чимало інших шляхів отримання державної та міжнародної підтримки і фінансування.
Доцільність інвестування у культурно-креативні індустрії на прикладі статистичних даних європейських країн доводила Наталія Кривда, доктор філософських наук, професор кафедри української філософії та культури Київського національного університету ім. Т.Шевченка, експерт Українського культурного фонду. Зокрема присутніх вразив той факт, що у Великій Британії ця індустрія сьогодні дає більше місць, ніж автовиробництво. В Україні ж це та сфера, в якій створюється найбільше стартапів.
Керівник напряму експертно-аналітичної діяльності НСТДУ, доктор мистецтвознавства Ганна Веселовська презентувала на круглому столі Всеукраїнський театральний фестиваль-премія «ГРА», наголосивши на ролі фестивалю у національній культурній ідентифікації та міжнародній репрезентації.
Проектний менеджер Київського академічного театру «Золоті ворота» Ірина Чужинова розповіла про особливості реалізації міжнародної ко-продукції та висловила сподівання, що Фестиваль-Премія «ГРА» буде сприяти просуванню якісного українського культурного продукту за кордоном.
Серед практиків-організаторів фестивалів були присутні Олександр Книга, генеральний директор-художній керівник Херсонського музично-драматичного театру ім. М. Куліша (засновник фестивалю «Мельпомена Таврії»), Ірина Кліщевська, директор-художній керівник театру «Колесо» (засновник Міжнародного театрального фестивалю камерних театрів «AndriyivskyFest»), Михайло Журавель, директор та художній керівник Одеського культурного центру (директор театрального фестивалю «Молоко»), Інна Гончарова, художній керівник театру «Маскам Рад» (засновник Міжнародного фестивалю JoyFest).
Понад дві години продуктивного спілкування, налагодження зв’язків, знайомства з досвідом колег минули швидко. Попереду – нові фестивальні проекти, співпраця і багато роботи!