1

Богдан Дмитрович Струтинський належить до плеяди  талановитих театральних режисерів, які визначають сьогодні театральну славу України. Його постійний творчий пошук, прагнення нового слова у мистецтві та мистецька невситимість проявились ще на перших кроках режисерської діяльності, коли після закінчення у 1996 р. Київського державного інституту театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого (майстерня Л. Танюка), вступив до аспірантури на кафедру майстерності актора та режисури драми, і неодноразово стажувався в майстернях провідних митців театрального мистецтва: В. Станєвського (Гардженіце, Польща, 1991 р.), Б. Голубовського (ГІТІС, Москва, 1992 р.), в Центрі театрально-культурних пошуків ім. Є. Гротовського (Вроцлав, Польща, 1995-1996р.), З. Моліка (Вроцлав, Польща, 1996 р.), Ришарда Неочима (ACTOR”S LAB THEATRE, Торонто, Канада), WILDFLECKEN THEATRE (Берлін, Німеччина), де опанував спеціалізації «Режисура», «Менеджмент та продюсерство».

Творчий доробок Струтинського Б. Д. як режисера на той час демонструє широчінь його мистецьких уподобань. Поряд з постановками творів української класики ( «Камінний господар» Лесі Українки, «Весна і світле воскресіння» Ліни Костенко, «Мина Мазайло» Миколи Куліша, «Зачарована Десна» Олександра Довженка, «Поворот» за О. Телігою) здійснено оригінальні трактовки філософського твору Фрідріха Ніцше «Так казав Заратустра», «Анатоль» («Щастя від Шніцлера») за А. Шніцлером.

Розуміння такої глибокої драматургії допомогло режисеру опанувати «легкий» жанр – оперету. Свій творчий досвід Богдан Струтинський охоче передавав і молоді — у Київському державному інституті театрального мистецтва ім. І. К. Карпенка-Карого та в Державному культурному центрі ім. Леся Курбаса, де він працював викладачем.

З лютого 2004 року Богдана Струтинського призначено художнім керівником театрально-видовищного закладу культури «Київський національний академічний театр оперети». На долю режисера випало відкрити нову сторінку в історії творчого колективу. За короткий час під орудою молодого керівника Київська оперета набула кардинальних змін. В першу чергу це пов’язано з оновленням творчого складу та успішними класичними та сучасними постановками. Новий художній керівник відкрив нову сторінку в історії творчого колективу. Попри інерцію стереотипів режисер сміливо запровадив неординарні заходи, запросив молодь та створив сприятливі умови для творчої самореалізації. Останні театральні сезони ознаменувалися для театру оперети значними змінами і позитивними зрушеннями у творчому житті. На сцені оперети почали з’являтися музичні вистави для дітей – «Карнавал казок в Україні», «Білосніжка та семеро гномів» В. Домшинського (режисер Б. Струтинський), «Кицькин дім»  (режисер-постановник М. Бутковський), «Пригоди Буратіно» (О.Рибнікова) та ін.

У жовтні 2004 р. напередодні 70-річного ювілею театру за ініціативи Богдана Дмитровича Струтинського відбулось відкриття камерної сцени — «Театр у фойє», де він успіхом протягом наступних років поставив три вистави — «Звана вечеря з італійцями» (2004р.) та «Ключ на бруківці або пригоди весільної ночі» (2009 р.) Ж. Оффенбаха і «Кавову кантату» Й. С. Баха (2006 р.). Крім «Театру у фойє» в афіші Національної оперети за ініціативи Б. Струтинського з`явився ще один сценічний майданчик — «Музична вітальня», де проходять камерні вокальні та інструментальні вечори — «Вечір романсу», «Дотик до серця генія» до 200-річчя від дня народження Ф. Шопена, «В кожній музиці Бах, в кожному з нас Бог» до Міжнародного дня музики.

У 2005 р. відбулася прем’єра мюзиклу «Моя чарівна леді» Ф. Лоу у постановці Б. Струтинського, яка засвідчила, що режисер має потужний потенціал як режисер музичного театру, якому підвладна і оперета, і мюзикл, і експериментальні пошуки у будь-якому напрямку.

У 2007 р. вперше на території пострадянського простору герої знаменитої оперети «Містер Ікс» у постановці Б. Струтинського заговорили та заспівали українською мовою.

За вагомий особистий внесок у розвиток українського театрального мистецтва, вагомі творчі здобутки і високий професіоналізм Струтинському Богдану Дмитровичу було присвоєно почесне звання «Заслужений діяч мистецтв України» у 2007 році. Кавалер орденів «За заслуги» ІІІ ступеню, Св. Володимира I, ІІ та ІІІ ступенів, «Знак пошани».

А вже у 2008р. Б. Струтинський разом хореографом Максимом Булгаковим з успіхом представили на суд публіки експериментальну постановку — танцювально-пластичне шоу «Танго життя».

Визначною подією в житті театру стала прем’єра української оперети «Сорочинський ярмарок» О. Рябова, (режисер-постановник — Б. Струтинський), яка отримала театральну премію «Київська Пектораль» в 2010 році у номінації «За кращу музичну виставу».

У грудні 2009 р. Київський академічний театр оперети відсвяткував свій 75-річний ювілей і з цієї нагоди за вагомий внесок у справу національного духовного відродження та високий творчий рівень отримав статус Національного. І в цьому є величезна заслуга і його художнього керівника — Б. Струтинського.

Втім, ані солідний вік театру, ані високе визнання досягнень колективу аж ніяк не вплинули на актуальність, дотепність та романтичне піднесення його різножанрових вистав. Кожна нова творча робота Б. Струтинського як режисера представляє собою самодостатній художній простір, організований за власними законами буття.

Яскравий приклад того — оперета П. Абрахама «Бал у Савойї», прем`єра якої з величезним успіхом відбулась 22 жовтня 2010р., та сучасний романтичний мюзикл «Welcome to Ukraine або Подорож у кохання» за власним лібрето Б. Струтинського на музику українських композиторів, прем`єру якого із захватом зустріли глядачі 25 березня 2011 року. Адже це унікальний національний проект-візитівка, створений у творчій лабораторії Київського національного академічного театру оперети, у якому сміливо поєднана українська народна, симфонічна, джазова, естрадна музика з творами українських композиторів, сучасна хореографія — модерн та контемпорарі — органічно існує зі стилістикою народного танцю, а яскраві обрядові феєрії — свято Купала і жнива, перкусія на косах і колядки, різдвяні та великодневі розмаїття — з найпопулярнішими естрадними композиціями.

Не менш аншлаговими стали і прем`єри концертних програм у постановці Б. Струтинського: «Україна в піснях і романсах», Гала-концерти на Закриття та Відкриття  театральних сезонів, Гранд-фінал Міжнародного фестивалю «Відкриваємо Падеревського». А також брендові концерти: «Тобі коханій», «Музика сердець», «Музика із кінофільмів» (дубль1, 2, 3), «10 Тенорів», «Штраус в Опереті», «Bravo, L’Operette!», «Вечір угорської музики».

Водночас Київська національна оперета веде активну гастрольну діяльність в Україні та за її межами — кращим виставам колективу аплодували глядачі у Чернівцях, Ужгороді, Львові, Івано-Франківську, Черкасах, Чернігові, Донецьку.

Неодноразово театр був учасником театральних фестивалів не тільки в Україні, а й у Румунії, Польщі, Казахстані, Сербії, Угорщині та Литві.

У жовтні 2010 року на VI регіональному фестивалі комедії «Золоті оплески Буковини» у Чернівцях Київський національний академічний театр оперети отримав одразу дві головні почесні нагороди — «За кращу музичну виставу» та «За краще виконання жіночої партії (Г.Грегорчак)» за одноактну оперету Жака Оффенбаха «Звана вечеря з італійцями».

Восени 2011 року в рамках святкування 20-річчя встановлення дипломатичних стосунків між Україною та Литовською Республікою відбувся масштабний міжнародний проект — два спільних Гала-концерти за участю провідних солістів, хорів, балету та оркестрів Каунаського державного музичного театру та Київського національного академічного театру оперети — 22 жовтня у Каунасі (Литва) та 2 грудня у Києві, які стали феєричним святом музики і танцю

19 листопада 2011 р. у Бухаресті (Румунія) в рамках IV Міжнародного фестивалю музичних виконавчих мистецтв «Viata e frumoasa» («Життя прекрасне!») Київський національний академічний театр оперети представив іноземним глядачам оперету П. Абрахама «Бал у Савойї», яку одностайно було названо кращою виставою за всю історію фестивалю, і на яку глядачі скуповували навіть стоячі місця, щоб побачити цей спектакль. Також вперше співрежисером грандіозного Гала-концерту, присвяченого відкриттю фестивалю, було запрошено українського режисера — художнього керівника Київського національного академічного театру оперети з.д.м. України Б. Струтинського.

Наприкінці 2011 року, 17 грудня, відбулась прем`єра оперети В. Їльїна та В. Лукашова «За двома зайцями» за одноіменною комедією М. Старицького (сценічна редакція і постановка Б. Струтинського), яка має шалений успіх у публіки і відрізняється оригінальністю постановки та яскравістю сценічного та режисерського рішення.

У червні 2012 року кияни побачили нову інтерпретацію найвідомішої оперети Йоганна Штрауса «Циганський барон» у постановці Б. Струтинського.

Поява «Циганського барона» на сцені Київської оперети – не випадковість, адже завдяки складності та насиченості музики, ця оперета стала характерною ознакою репертуару театру, який має невичерпний творчий потенціал та технічні можливості.

Режисер-постановник вистави Б. Струтинський сміливо використовує нові технології – цілий ряд спецефектів, які досягаються за допомогою мультимедіа та просторової гри декорацій. В спектаклі представлені номери з елементами акробатики, барабанне дефіле та живий кінь на сцені. Окремим напрямком стала циганська автентика: фольклорна циганська музика та стилізований шлюбний ритуал очищення водою, у якому присутня справжня циганська 100-річна хустка родом з Австро-Угорської імперії.

Вже у листопаді цього ж року саме оперетою  «Циганський барон» Київський національний академічний театр оперети з успіхом представив Україну на V Міжнародному музичному фестивалі виконавчих мистецтв «Viata e frumoasa!», який традиційно проводиться у Бухарестському національному театрі оперети «Іон Дачіан».

А 30 листопада 2012 року з нагоди Національного Дня Румунії на сцені Київського національного академічного театру оперети відбувся другий в Україні спільний з Бухарестським національним театром оперети «Іон Дачіан» Гала-концерт.

15 травня 2013 р. Київська міська державна адміністрація під час урочистостей з нагоди Всеукраїнського дня працівників культури та майстрів народного мистецтва від імені міського Голови Олександра Попова нагородила художнього керівника Національної оперети України, заслуженого діяча мистецтв України Богдана Струтинського Почесною грамотою «За вагомий особистий внесок у розвиток національної культури та високий професіоналізм».
17 травня 2013 р. Київський національний академічний театр оперети яскравою та запальною оперою-буф Ж. Оффенбаха «Звана вечеря з італійцями» відкрив IX Міжнародний театральний фестиваль «Класика сьогодні» (Дніпродзержинськ). Солістка-вокалістка Київського національного театру оперети Галина Грегорчак-Одринська перемогла у номінації «Краща жіноча роль».

8 червня та 9 червня 2013 р. саме за ініціативи Богдана Струтинського, який став автором ідеї, вперше в Україні відбулась подія світового значення – Міжнародний музичний фестиваль «О-FEST». Музично-театральний проект, заснований Київським національним академічним театром оперети, гармонійно поєднав у собі класичний та «open-air» формат. У основній програмі фестивалю – оперета, мюзикл та опера у виконанні учасників фестивалю, а у багаточисельних виступах гостей фестивалю ще й джаз, фольк, естрадна музика, сучасна поезія, саунд-інсталяції та чимало новацій. У фестивалі взяли участь артисти-вокалісти з України, Росії, Австрії, Франції, Румунії, Литви, Польщі, Хорватії, Казахстану, Азербайджану, Ірану та інших країн.

Організатори фестивалю — Київський національний академічний театр оперети, Бучанська міська рада.

А слідом за ним — нова прем’єра — мюзикл Коула  Портера  «Цілуй мене, Кет!». Дні прем’єри мюзиклу пройшли у Національній опереті України під гаслом: АНШЛАГ!

Додаткові потужні акустичні підсилювачі, 30 нових надчутливих радіомікрофонів, складні декорації-трансформери заввишки 8 метрів — спеціально для цього мюзиклу Національна оперета використовує сучасні потужні технічні можливості. Мюзикл неймовірно  складний і у сценічному, і у технічному плані.  У виставі максимально задіяна просторова трансформація, складні декорації змінюються прямо на очах у глядачів, і останні стають безпосередніми свідками справжнього закулісного життя театру. Декорації та костюми для «Цілуй мене, Кет!» створила відома литовська художниця Вілма Галяцкайте-Дабкіене, яка працювала із кращими режисерами – Рімасом Тумінасом та Еймунтасом Някрошюсом.
У серпні 2013 року  Національна спілка театральних діячів України одностайно обрала художнього керівника Національної оперети України з.д.м. України Богдана Струтинського Головою гільдії режисерів України, створеної з ініціативи Національної спілки театральних діячів України.
У Міжнародний день музики 1 жовтня 2013 року урочисто відкрив свій перший сезон Мистецько-концертний центр ім. Івана Козловського Національної оперети України (вул. Хрещатик, 50-Б). На киян та гостей міста чекала прем’єра музичної вистави «Іван Козловський – віра, надія, любов…». Мистецько-концертний центр ім. Івана Козловського – це ще одна творча лабораторія театру оперети, що була відкрита 9 червня 2013 у рамках програми Першого міжнародного музичного фестивалю «О-ФЕСТ 2013» та основна діяльність якої розгортатиметься навколо жанру опери. Адже Іван Семенович Козловський, перш за все, – видатний тенор ХХ сторіччя, оперний та камерний співак.

Сьогодні незмінною популярністю серед глядачів користуються наступні постановки Б. Струтинського – «Мадемуазель Нітуш» Ф. Ерве, «Труффальдіно із Бергамо» О. Колкера.

Указом Президента України № 27/2015 «Про відзначення державними нагородами України з нагоди Дня Соборності України» за значний особистий внесок у державне будівництво, культурно-освітній розвиток Української держави, багаторічну сумлінну працю та високий професіоналізм художньому  керівнику Національної оперети України Богдану Струтинському присвоєно почесне звання «Народний артист України».

27 березня 2015 р. Відбулась прем’єра всесвітньовідомого бродвейського мюзиклу Дж. Стайна «В джазі тільки дівчата, або Sugar» у постановці Б. Струтинського. На прем’єрі мюзиклу був присутній директор Європейського культурного форуму Дітер Топп. По завершенню вистави він вручив колективу Національної оперети Почесну медаль Культурного форуму Європи «За великий потенціал та високу якість вистав Національної оперети України».

Напередодні прем’єри 23 березня відбулася урочиста церемонія нагородження номінантів і лауреатів «Київської Пекторалі 2014». Національна оперета України виборола головний приз відразу у трьох номінаціях: спеціальна премія «За вагомий внесок у розвиток театрального мистецтва», якою нагородили колектив Національної оперети України та художнього керівника Б. Струтинського; «За кращу музичну виставу» перемогу здобув мюзикл «Труффальдіно із Бергамо» О. Колкера; «За кращий режисерський дебют» перемогу отримав головний балетмейстер театру Вадим Прокопенко з балетом-феєрією «Кармен-сюїта» Ж. Бізе.

11 листопада 2016 р. в Національній опереті України відбулася  прем’єра вистави  «Графиня Маріца» Імре Кальмана у постановці Б. Струтинського, яку вважають «самою угорською» оперетою композитора. Нова постановка всесвітньовідомої оперети відрізняється поглибленим мотиваційним сенсом головних дійових осіб, сучасною мовою, актуальною інтерпретацією.

6-8 травня 2016 р. відбувся Перший Міжнародний мистецький фестиваль країн Карпатського регіону «Carpathian Space-2016», ініційований Національною оперетою, в Івано-Франківську. Фестивальна культура, яку підтримує театр національного статусу, свідчить  про позитивну  направленість суспільного і громадського руху в державі. Міжнародна співпраця на такому рівні слугує підтвердженню мирного розвитку нашої країни. Крім того, фестиваль є новою формою взаємодії глядачів і театру, яка сьогодні актуалізує український музичний театр.

У фестивалі «Carpathian Space-2016» взяли участь  представники творчих, політичних, дипломатичних кіл  Румунії, Польщі, Словаччини, Угорщини, Чехії, країн ГУАМ: Молдови, України, Грузії та Азербайджану, а також почесні гості з Естонії.

Автор ідеї та засновник фестивалю, художній керівник Національної оперети – Богдан Струтинський. Фестиваль вже протягом трьох років продовжує своє існування і за цей час встиг розширити коло міжнародних партнерів. В 2018 році «Карпатський простір» об’єднав 18 країн-учасниць: Україну, Грузію, Польщу, Азербайджан, Болгарію, Угорщину, Молдову, Швейцарію, Австрію, Литву, Латвію, Естонію, Францію, Мексику, Білорусь, Словаччину, Румунію, Чехію.

15 лютого 2016 року розпочався збір заявок на участь у Міжнародному конкурсі-лабораторії постановок молодими режисерами в жанрі малі театральні постановки та Міжнародному конкурсі-лабораторії постановок молодими режисерами в жанрі оперети/мюзиклу/опери-буф «Musical Art Project». Міжнародні конкурси-лабораторії постановок молодими режисерами, засновником яких є Національна оперета України, мають на меті виявити та підтримати молодих режисерів, які працюють у зазначених напрямках.

29 січня 2016 р. у Національній опереті представили прем’єру, яка по-новому відкрила театр для глядачів. Відбувся перший показ музичної моновистави «Любовний монолог…» за мотивами п’єси Габріеля Гарсія Маркеса «Любовна одповідь чоловікові, який сидить у кріслі». Цієї події з нетерпінням чекали у столиці, адже взявшись за постановку моновистави, жанру нетипового для Національної оперети, театр наважився на сміливий крок та відкрив нову віху в репертуарній політиці закладу.
Під час прес-конференції перед початком вистави художній керівник театру і водночас режисер-постановник моноспектаклю, народний артист України Богдан Струтинський зазначив: «Ми завжди говоримо, що театр оперети є театром широкого профілю, і цей проект сьогодні лише підтверджує це. Дійсно, ми складаємо певний іспит. І я дуже б хотів щоб, цей проект полюбився нашому глядачу так, як полюбили його ми».

3 жовтня 2016 р. відбувся з’їзд Національної спілки театральних діячів України. Головою спілки був обраний народний артист України Богдан Струтинський.

27 березня 2017 року, у Міжнародний день театру, відзначила свій 25-й ювілей найвідоміша та найстаріша у всьому пострадянському просторі театральна премія України ––  «Київська пектораль».  Оперета «Графиня Маріца» І.Кальмана у постановці н.а. України Богдана Струтинського отримала нагороду у номінації «За кращий музичний спектакль». Ще одну «Київську пектораль» отримав артист Національної оперети, з.а. України Арсен Курбанов у номінації «Краща чоловіча роль другого плану» за роль барона Зупана у виставі «Графиня Маріца».

29 березня 2017 р. з ініціативи Київського національного академічного театру оперети вперше в Україні відбулася весняна Міжнародна конференція «Opera Europa-2017 in Kyiv». Київська оперета стала асоційованим членом організації.

7 квітня 2017 р. у Національній опереті України відбулась прем’єра комічної опери «Севільський цирульник у постановці Б. Струтинського. Національна оперета вперше звернулася до постановки «Севільського цирульника» — твору, визнаного світовим шедевром музичного мистецтва. Доля «Севільського цирульника» тріумфальна, цій опері Россіні судилося стати однією з кращих комічних опер в історії цього жанру.

26 червня 2017 р. Б. Струтинський взяв участь і став координатором з питань культури у Національному форумі «Трансформація України».

У 2017 році Надзвичайний і Повноважений Посол Угорщини в Україні Ерно Кешкень від імені Президента Угорщини Яноша Адера вручив Генеральному директору-художньому керівнику Національної оперети, н.а. України Богдану Струтинському почесну нагороду — Угорський Золотий хрест «За заслуги».

Нагорода вручена в якості визнання за представлення в Україні творів угорського класичного мистецтва та жанру оперети, за роботу заради поглиблення угорсько-українських культурних відносин.

6 березня 2018 р.  відбулася презентація Першого Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА» («GRA» (Great Real Art)). Засновником та організатором Фестивалю-Премії є Національна спілка театральних діячів України. «ГРА» немає аналогів серед українських культурно-мистецьких заходів. Головна мета Фестивалю-Премії – об’єднати всі театри України і презентувати їх найкращі здобутки Україні та міжнародній спільноті, популяризувати національне театральне мистецтво в усіх його жанрах, стилях і формах, визначити провідні тенденції та стимулювати розвитокукраїнського театрального конкурентного середовища.

29 березня 2018 р. у Національній опереті України відбулася прем’єра всесвітньовідомого мюзиклу «Скрипаль на даху» у постановці Б. Струтинського.«Скрипаль на даху» – мюзикл, який входить до п’ятірки найкращих в світі. За майже дев’ять років його було зіграно на Бродвеї понад три тисячі разів, а в 1965 році вистава отримала дев’ять найпрестижніших театральних нагород «Тоні».

16 червня 2018 р. в Київському національному театрі оперети відбулась подвійна прем’єра: нова вистава «Акомпаніатор» і відкриття експериментальної сцени Stage_Lab. Першою постановкою експериментальної сцени стала моновистава Асі Середи-Голдун «Акомпаніатор» у постановці Олександра Білозуба.

Експериментальну сцену Stage_Lab презентували на нульовому поверсі Національної оперети України. Це нова сцена, де для невеликої аудиторії (~40 осіб) будуть створюватися різножанрові вистави камерного формату.

Без перебільшення можна сказати, що Богдан Струтинський став символом відродження класичної оперети, як жанру, перетворивши єдиний театр оперети в Україні на елітарний театр, що має власний бренд. Безумовно, це є великою заслугою натхненної праці всього творчого колективу та активної діяльності художнього керівника. Під девізом «Київська оперета — крок до свята» він повернув глядача у театр оперети, повністю змінивши підхід до функціонування театру, який попри перевагу класичного репертуару, перестав бути консервативним по своїй суті. Сьогодні Б. Струтинський позиціонує Національну оперету як театр широкого профілю, де з успіхом іде класична оперета, сучасні й класичні мюзикли, широко представлені різноманітні концертні програми сміливо втілюються різноманітні творчі експерименти. Це повноцінний, поліфункціональний музичний театр з чітко визначеною стратегією розвитку, який постійно розширює світогляд своєї трупи і її глядачів, засвоюючи найрізноманітніші стилі і напрямки, запрошує артистів з інших театрів і країн, знаходиться у постійному пошуку нових творчих ідей. Адже сучасний конкурентноздатний театр повинен випереджати смаки публіки, сприяти формуванню нових естетичних пріоритетів, знайомлячи глядача із кращими здобутками світового музичного театру. І сьогодні це дозволяє театру презентувати себе на міжнародному рівні, їздити на закордонні гастролі і фестивалі, відчуваючи себе в європейському контексті.